هوش مصنوعی گوگل در خدمت بهبود و گسترش ربات‌ ها

فروشگاه اینترنتی دیجی کالاتنها آکادمیک پارتنر LPI در ایرانآموزشگاه بین المللی ارژنگ
ربات‌ها (bot) به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بخش کلیدی از فناوری هستند. آنها کاربران را قادر می‌سازند تا از یک برنامه‌ی پیام‌رسان برای اعمال و تایپ درخواست‌های ساده‌ی انگلیسی به برخی سرویس‌ها همانند اوبر (Uber) استفاده کنند. رابط کاربری درست مانند ارسال پیام کوتاه به یک دوست است و طبیعتا برای ما وارد کردن یک پیام به این رابط از دانلود و همچنین از کاربرد برخی برنامه‌های پیچیده‌ی محلی بسیار آسان‌تر است.

با اینکه ربات‌ها و سیستم‌عامل‌های مبتنی بر ربات بیشتری مانند Slack پا به عرصه گذاشته‌اند، اما این نکته جالب توجه است که گوگل تقریبا ۲۰ سال زمان را برای تکمیل چگونگی پاسخ به پرسش‌نامه‌های متنی صرف کرده است. ربات‌های امروزی باید موارد زیادی را در زمینه‌ی تفسیر طبیعی زبان، هوش مصنوعی، و رابط کاربری از یافته‌های گوگل استفاده کنند.

یک نمونه‌ی عالی از ربات را می‌توان به سفارش اوبر روی Slack دانست که روش نسبتا ساده‌ای است؛ زیرا Slack در تلفن همراه تشخیص می‌دهد که شما در کجا قرار دارید. با این حال، بسیاری از ربات‌ها در حال حاضر به سرعت در حال پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های پرشماری هستند. به عنوان مثال، ترتیب دادن یک پرواز از خطوط هوایی از طریق متن، واقعا به اندازه‌ی استفاده از یک سیستم سفارش خطوط هواپیمایی با پاسخ صوتی خسته‌کننده است.

تبادل مداوم پیام‌ها با یک ربات خسته‌کننده است
شاید در نهایت روزی برسد که ربات‌ها به اندازه کافی هوشمند شوند و مثلا بدانند که وقتی یک درخواست پرواز از فرودگاه SFO به فرودگاه JFK می‌دهید، دقیقا چه می‌خواهید. اما واقعیت این است که ربات‌ها برای رسیدن به مرحله‌ای که تشخیص دهند شما برای تفریح به سفر می‌روید یا برای تجارت، راه بسیار طولانی را در پیش دارند. در زمینه‌ی مثال فرودگاه می‌توان اشاره کرد که شاید شما بسته به اینکه سفر تفریحی یا تجاری داشته باشید، فرودگاه‌های متفاوتی را برای ترتیب دادن بازدیدها و ملاقات‌های خود مد نظر داشته باشید. از سویی شاید هم بخواهید با یک شرکت هوایی خاص سفر کنید تا از بعد مسافت یا هزینه صرفه‌جویی کرده باشید.

ربات پیام رسان

گوگل چگونه به جایگاه فعلی رسیده است؟
کمپانی گوگل به مدت طولانی در زمینه‌ی پژوهش‌های مربوط به پرسش‌های متنی پیشتاز بوده است. هفت سال پیش، این فعالیت با تفسیر اهداف پرسش‌ها و بازگرداندن کارت‌هایی همراه با پاسخ به پرسش‌های ارایه شده در بخش بالایی نتایج جستجو آغاز شد. در طول این سال‌ها، کارت های گوگل (Googles cards) به برنامه‌های بسیار تعاملی تبدیل شده‌اند که همه‌ی زمینه‌ها را از آب و هوا تا موسیقی، شعر و پرواز پوشش می‌دهند.

گوگل عبارات اختصاری انگلیسی همانند «پروازها از SF به LA» را دریافت می‌کند و در ادامه، کارت‌های تعاملی را به عنوان نتایج جستجو ارایه می‌دهد. کارت‌های تعاملی رابط کاربری بسیار کارآمدتری نسبت به ارسال و دریافت پیاپی پیام با یک ربات به شمار می‌روند. ما باید متن را ارسال کنیم اما آخرین موردی که تمایل به انجامش داریم این است که مجبور شویم متن بیشتری را دریافت کنیم.

g1

درباره نویسنده :

یک دیدگاه برای " هوش مصنوعی گوگل در خدمت بهبود و گسترش ربات‌ ها " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =